MATLAMAT
Matlamat kurikulum Bahasa Melayu sekolah rendah
adalah untuk melengkapkan murid dengan keterampilan berbahasa dan berkomunikasi
bagi memenuhi keperluan diri , memperoleh ilmu, perhubungan sosial, dan urusan
harian.
OBJEKTIF MATA
PELAJARAN BAHASA MELAYU
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
i. mendengar dengan teliti serta memahami
pengucapan dalam konteks perbualan harian dan situasi formal;
ii. bertutur dengan petah menggunakan sebutan
dan intonasi yang betul secara bertatasusila;
iii. berbincang dan berkongsi pendapat tentang
sesuatu perkara;
iv. membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang berunsur ilmu;
v. menulis teks dengan menggunakan tulisan
berangkai dengan kemas dan cantik;
vi. menghasilkan karangan dengan menggunakan
tidak kurang daripada 60 perkataan;
vii. menggunakan bahasa baku yang meliputi
tatabahasa, kosa kata, sistem ejaan, dan sebutan yang betul;
viii. mengamalkan budaya membaca dalam kehidupan
seharian
ORGANISASI KURIKULUM - Kandungan Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu ini meliputi Kemahiran Bahasa, Hasil Pembelajaran, Sistem Bahasa, dan Pengisian Kurikulum. Semua perkara ini dinyatakan di bawah:
a. Kemahiran Bahasa - merupakan teras kepada penguasaan bahasa baku meliputi:
- Kemahiran Mendengar - merujuk kepada keupayaan
murid mendengar dengan teliti, memahami, dan menghayati perkara yang
didengar dalam pelbagai situasi pengucapan, serta dapat memberikan maklum
balas.
- Kemahiran Bertutur - merujuk kepada keupayaan
murid berbicara secara lisan untuk menjalin hubungan, menyampaikan
maklumat, pendapat, perasaan, serta idea yang kritis dan kreatif, dengan
sebutan dan intonasi yang betul secara sopan. Penekanan diberikan pada
pengucapan yang menggunakan tatabahasa yang betul.
- Kemahiran Membaca - merujuk kepada keupayaan
murid membaca dengan sebutan, intonasi, jeda, dan kelancaran yang betul.
Penekanan perlu diberikan pada aspek pemahaman dan penaakulan pelbagai
bahan ilmu dan sastera secara kritis dengan menggunakan pelbagai teknik
bacaan. Di samping itu, murid berupaya menghayati teks yang dibaca.
- Kemahiran Menulis - merujuk kepada keupayaan
murid menulis perkataan dan ayat, serta mengeluarkan idea melalui pelbagai
jenis penulisan kreatif yang berkaitan dengan ilmu pengetahuan dan
pengalaman peribadi dengan menggunakan ayat yang gramatis, tanda baca dan
ejaan yang betul, serta tulisan yang jelas dan kemas. Murid juga
digalakkan menggunakan kreativiti mereka untuk menghasilkan penulisan
bahan ilmu dan imaginatif.
b. Hasil Pembelajaran - pernyataan yang ditafsirkan daripada objektif kurikulum bahasa.
Pernyataan hasil pembelajaran merupakan petunjuk yang jelas tentang set
kemahiran yang perlu dicapai oleh murid. Hasil pembelajaran dibina dengan
menyepadukan penggunaan bahasa, kemahiran bahasa, sistem bahasa, dan pengisian
kurikulum. Oleh itu, murid perlu menguasai kemahiran berbahasa yang terdapat
dalam setiap hasil pembelajaran. Hasil pembelajaran dapat membantu guru memilih
kandungan, kaedah, sumber, dan prosedur pengajaran yang relevan dan berkesan.
Pendekatan yang berfokus pada gaya pembelajaran yang pelbagai dapat membantu
murid mencapai hasil pembelajaran. Selain itu, hasil pembelajaran juga membantu dalam membuat pengukuran dan penilaian
pencapaian murid.
c. Sistem Bahasa - merujuk kepada bahasa Melayu baku yang terdiri daripada tatabahasa,
sistem ejaan, kosa kata, sebutan dan intonasi, dan peribahasa. Pelaksanaan
sistem bahasa dalam pendidikan Bahasa Melayu membolehkan murid menggunakan dan
mengamalkan bahasa Melayu baku.
d. Pengisian Kurikulum - Pengisian Kurikulum terdiri daripada elemen yang mencantumkan teras utama
dalam kehidupan masyarakat Malaysia dan perkembangan terkini dalam pendidikan,
iaitu ilmu, nilai murni, kewarganegaraan, peraturan sosiobudaya, dan kemahiran
bernilai tambah, iaitu kemahiran berfikir, kemahiran teknologi maklumat dan
komunikasi, kemahiran belajar cara belajar, kajian masa depan, kecerdasan
pelbagai, pembelajaran konstruktivisme dan pembelajaran
kontekstual. Semua elemen ini dapat diaplikasikan oleh murid dalam dunia pekerjaan. Di samping itu, pendidikan nilai murni, serta patriotisme dan kew arganegaraan diberikan penekanan selaras dengan matlamat negara membangunkan masyarakat madani.
kontekstual. Semua elemen ini dapat diaplikasikan oleh murid dalam dunia pekerjaan. Di samping itu, pendidikan nilai murni, serta patriotisme dan kew arganegaraan diberikan penekanan selaras dengan matlamat negara membangunkan masyarakat madani.
No comments:
Post a Comment